info@brightest.be
+32 3 450 88 42

Blue Monday

I’m blue if I was green I could be-a-tester-too. Da ba dee da ba di. 🎶

Posted by: Eva
Category: Business

Blue Monday, de meest depri dag van het jaar zo blijkt. Het liedje “Blue” van Eiffel 65 opzetten maakt vandaag vast en zeker al wat vrolijker. Muziek door velen zo niet allen geapprecieerd en regelmatig luidkeels meegezongen. Sommigen kennen alle songteksten nauwkeurig uit hun hoofd, anderen zingen telkens een andere versie van dezelfde song. Zijn die nauwkeurige zangers dan “de blauwe” types en de freewheelers “de gele”, of hoe zit dat met die Insights kleuren? En welke kleur(en) zien we vaak bij testers terugkomen? Here’s a story….

Blue are the people here

Een tester daar wordt van verwacht elke dag opnieuw zaken in vraag te stellen en op zoek te gaan naar zaken die niet functioneren zoals verwacht. Logischerwijs denken we dan eerder aan overwegend “blauwe” profielen: systematisch, gedetailleerd, analytisch, nauwkeurig, objectief,… Toen ik deze vraag stelde aan onze recruiters en inhouse insight-specialist Koen kreeg ik echter een meer genuanceerd antwoord. Gelukkig maar!

Ik leerde dat mensen niet kunnen gecatalogeerd worden in vakjes en bijhorende kleuren. Het klopt dat testers verwacht worden bepaald analytisch inzicht en denkvermogen te hebben, het blijven IT’ers. Daarenboven zijn het vaak, bijna altijd, nauwkeurige en gestructureerde mensen. Wanneer je verantwoordelijk bent voor de kwaliteit van software dan is structuur en nauwkeurigheid van groot belang. Wanneer je daar intrinsiek geen interesse of voeling mee hebt, zal het moeilijk zijn om lange tijd drive en voldoening uit je job als tester te halen.

Like him inside and outside

Maar zoals eerder aangehaald, is het indelen in vakjes en kleuren geen sterk plan. Iedereen heeft meerdere kleuren in zich en we hebben hier bij Brightest een hele hoop regenbogen aan de slag. Just how we like it!

Dat iedereen in al zijn kleuren kan ontwikkelen en groeien, op en naast de job, ligt ons nauw aan het hart. Naast het vaste aantal vrij in te plannen opleidingsdagen per jaar voorzien we ook enkele andere zaken:

  • Persoonlijke coaching; mentaal & fysiek

Samen met onze partners 185 coachingZEGGVista & Atlas Grow How bieden we onze medewerkers op maat gemaakte sportschema’s, groepstrainingen, 1to1 gesprekken met psychologen en on-the-job business coaching.

  • Acceleration track: aanmoedigen van intra- en entrepreneurship

Een 2 à 3-jarig durend programma voor senior consultants waarin we +-10 keer samen komen voor workshops, coachings en teambuildings. In tussentijd worden er verschillende opdrachten individueel afgewerkt. Dit programma heeft als voornaamste doel om onze mensen te activeren in zelfsturing, ondernemerschap en leiderschap én om Inzichten te verschaffen in de ‘WHY’ & de ‘HOW’ van Brightest.

I’m blue (and green, yellow & red. Most of all, bright.)

Bij Brightest gebruiken we de Insights-methode wel eens om te bekijken welke kleuren bij een persoon overheersen. Het helpt ons om bepaald gedrag te begrijpen of te verklaren. Wanneer je inzicht hebt in de persoonlijkheden van mensen dan kan je je communicatie daarop afstemmen. We proberen ook de mensen zelf inzicht te geven in hun kleurenprofiel, dat kan al eens van pas komen op een project. Zo kan je bij een eerder “blauw” profiel veel objectieve cijfers gebruiken om hem/haar te overtuigen waar je bij een eerder geel profiel met veel enthousiasme en een beetje spelend op het gevoel een heel eind verder komt.

Niets is ooit zwart, wit of blauw. Meestal ligt de waarheid ergens in het midden van de regenboog. We rest our case: I’m blue if I was green I could be-a-tester-too. Da ba dee da ba di. 🎶

Smileys colors

Ps. We zoeken nog heel wat geel rood groen blauwe profielen, bekijk zeker onze vacatures!

Other blogposts