Joke Gijsbrechts (37) en Stef Geeurickx (43) versterken het team van Brightest als unitmanagers. Samen met Frederique De Winter (40) brengen ze meer dan vijftig jaar testervaring rond de tafel. ‘Deze investering in toptalent onderstreept onze ambitie om de nummer één te zijn in testing’, zegt managing partner Koen De Wilde.
Brightest telt vandaag, drie jaar na de oprichting, vijftig medewerkers. ‘Het is ons doel om in 2022 de kaap van honderd medewerkers te ronden. Dat kan alleen maar met de juiste kennis en knowhow aan boord,’ zegt Koen De Wilde. ‘Daarom deelden we het bedrijf volgens onze specialisaties op in drie afdelingen, die zullen geleid worden door deze ervaren mensen.’
Snelle evolutie
Joke Gijsbrechts zal de Test Leadership & Expertise-afdeling uitbouwen. ‘Om de voortrekkersrol van Brightest te handhaven, moeten we de juiste kennis in huis hebben. Evoluties volgen elkaar steeds sneller op en het is nodig om te studeren om bij te blijven. Daarin ondersteunen wij onze consultants. Je komt niet van de schoolbanken als tester. We leiden onze mensen intern op. Onze expertise helpt hen om sneller te groeien.’
Frederique De Winter ondersteunt het team dat instaat voor Functionele Testautomatisatie. ‘Kort gezegd betekent het dat wij code schrijven om code te testen. Sinds ik vijftien jaar geleden begon als tester, heb ik het aantal tools zien vertienvoudigen. Als bedrijf is het nodig om zoveel mogelijk tools in je portefeuille te hebben. Onze consultants moeten dus van vele markten thuis zijn. Ik begeleid hen op het vlak van tools en testautomatisatie.’
Stef Geeurickx en zijn team houden zich bezig met performance testing. ‘Door simulaties te maken van duizenden gebruikers garanderen we dat een platform of een app ook werkt op piekmomenten. Dat is zeker in e-commerce of bij ticketverkoop cruciaal.’ Hij beaamt de snelle evoluties in het vakgebied. ‘Ik zit twintig jaar in het wereldje. Niets is nog hetzelfde. Je moet het type mensen vinden dat bereid is om te blijven leren.’
Softskills en kennisdeling
Technisch denken wordt steeds belangrijker, zegt Frederique De Winter. ‘Vroeger kon je na drie weken opleiding als tester aan de slag. Dat is nu vrijwel onmogelijk. De postjes waarvoor je niet technisch geschoold hoeft te zijn, verdwijnen. In de toekomst zal de nood aan technische profielen alleen maar toenemen. Technologie wordt complexer, dus testen ook. Door in te zetten op kennisdeling maken we ons klaar voor de toekomst.’
De focus op softskills blijft essentieel voor Brightest, zegt Joke Gijsbrechts. ‘Vlot communiceren, goed samenwerken, aandachtig luisteren naar de klant: dat maakt het verschil. Via coaching zullen we deze vaardigheden bij onze consultants verder aanscherpen. De rol van test engineers is sterk veranderd de laatste jaren. Onze mensen functioneren in agile teams met korte deadlines. Ze moeten heel efficiënt en zelfstandig kunnen werken om het team optimaal te ondersteunen op het vlak van kwaliteit, zowel technisch als adviserend, van idee tot oplevering.’
‘We gaan nauwer samenwerken met sales om te weten wat onze klanten willen’, vult Stef Geeurickx aan. ‘IT kan voor sommigen als Chinees klinken dus is het onze taak om ons aanbod helder te communiceren, in de taal van de klant. We gaan meer partnerships aan, zullen meer tools opnemen in ons aanbod en meer certificaties toevoegen. Hoe beter onderlegd we zijn, hoe vlotter we de klant kunnen helpen.’
Werkgroepen
‘We hebben ontzettend veel knappe koppen in huis met een breed spectrum aan kennis’, zegt Stef. ‘Daar moeten we gebruik van maken. We brachten in kaart in welke thema’s we ons willen verdiepen. Daarrond hebben we werkgroepen opgericht.’
‘Onze mensen zijn doorgaans bij klanten aan de slag. Om van elkaar te leren, moeten we elkaar vaker zien’, zegt Frederique. Zijn team bouwt een testframework uit in een werkgroep. ‘Door dit framework intern te ontwikkelen, kan ik mijn kennis over het onderwerp delen met mijn collega’s. Aan het einde van de rit hebben we een waardevol product in handen.’
De juiste mentaliteit
‘Hoewel Brightest een jong bedrijf is, heerst er een grote maturiteit en professionalisme’, vindt Joke. ‘De sfeer is uitstekend en we moeten ervoor zorgen dat het zo blijft als we groeien. Daar willen wij als unitmanagers het verschil maken.’
Volgens Frederique heeft het succes van Brightest te maken met de juiste mentaliteit van de consultants. ‘Alleen mensen met de juiste motivatie krijgen een kans. Bij Brightest kiezen we resoluut voor sociale, leergierige collega’s met een brede technische achtergrond. Dat zorgt voor een ijzersterke positie in de markt.’
‘Brightest is geen legfabriek’, bevestigt Stef. ‘Welzijn wordt hoog ingeschat. Wie zich goed voelt in zijn job, levert beter werk af. Er wordt geluisterd naar wat de consultants willen. Dat zorgt voor meer werkgeluk en daaruit volgt onze snelle groei. Succes trekt succes aan.’