fbpx
info@brightest.be
+32 3 450 88 42

World Quality Day

Brightest > Blog > Wat hebben lekker eten bereiden, een bedrijf leiden en marathons lopen met elkaar gemeen?

Wat hebben lekker eten bereiden, een bedrijf leiden en marathons lopen met elkaar gemeen?

Posted by: Eva
Category: Business
Op World Quality Day staan we bij Brightest eens extra stil bij dat belangrijke begrip. Kwaliteit kan je in vele vormen vinden: denk maar aan een efficiënte dienstverlening, een topproduct of een performante website. Kwaliteit zit in vele aspecten in het leven. Dat is het mooie eraan. Lees maar even mee.

“Good food is good mood”

Wat veel van mijn collega’s niet weten, is dat ik een passie heb voor koken. Wat ze ongetwijfeld wél weten, is dat ik hou van lekker uit eten. 🙂
Reeds als ‘klein manneke’, stond ik erop om elke zaterdag pannenkoeken te bakken. Zelf beslag maken, boter in de pan en hopla. Mijn culinaire experimenten zetten zich verder tijdens mijn tienerjaren, waar mijn spaghettisaus met belachelijk veel groenten standaard week na week ons vriesvak vulde. De jaren erop begon ik een boeiende reis langs veggieland over naar de rijk gevulde Thaise keuken, terug naar de betere visgerechten en de laatste jaren bak ik ook vlees als een echte pro.

Wat daar vooral in opvalt: een gerecht van de eerste keer op topniveau klaarmaken, vergt niet alleen een perfect beschreven recept en het juiste gereedschap om het in klaar te maken of de manier van presenteren. De kwaliteit van een lekkere maaltijd wordt nog altijd het meest bepaald door de kwaliteit van de gebruikte producten.

Een lekker stukje vis rechtstreeks van de Oostendse vistrap smaakt toch net iets anders dan een stuk zeebeest uit de plaatselijke supermarkt. Denk er maar eens over na, hoe het komt dat een simpele tomaat mozzarella op een heerlijk terras in Italië vaak een pak beter smaakt dan wanneer je dat thuis bereidt met producten uit de supermarkt? Kwaliteit laat zich altijd smaken.

Het succes van Brightest is dat van velen. Van iedere Brighter die elke dag zijn stinkende best doet, die de lat hoog genoeg legt en de beste versie van zichzelf is. Dat is voor ons kwaliteit.

“Winning is about getting the best out of yourself”

Mijn liefde voor lekker eten is meteen ook een stimulans voor mijn tweede passie: marathons lopen. Het helpt me ineens ook om de perfecte balans te vinden op de weegschaal. 🙂
Daarnaast brengt het marathonlopen me vooral veel inspiratie. Tijdens het vele trainen denk ik na over wat ik beter kan organiseren, luister ik naar podcasts of gewoon een vleugje muziek. Heel veel van de ideeën die ik binnen Brightest heb gepitcht de voorbije jaren, zijn ontstaan tijdens een looptocht. Het geeft mijn geest bijna letterlijk extra zuurstof. En het zorgt er ook voor dat ik makkelijk kan blijven omgaan met het stressvol bestaan dat je nu eenmaal hebt als bedrijfsleider.

Alleen: tot voor 2018 was ik er nooit in geslaagd een marathon tot een goed einde te brengen. Terwijl ik voordien minstens een even goede, of zelfs betere conditie had. Ik was me niet bewust van een aantal belangrijke details die het verschil maken. Een marathon lopen draait niet enkel over die 42,195 kilometer uitlopen. Ook de ontelbare kilometers voorbereiding, de juiste sportschoenen, de juiste kledij, voeding en drinken … zijn allemaal minstens even belangrijk.

Sportdrank met extra zouten en sportvoeding met een goeie verhouding aan koolhydraten, waren 2 dingen die ik pas leerde kennen toen ik me liet begeleiden door een expert. In de voorbereiding trager lopen, om sneller vooruit te gaan. Lactaattests om uit te wijzen waar precies mijn limieten liggen. Het zijn die details die de kwaliteit van mijn voorbereiding zo goed maakten, dat ik met veel zelfvertrouwen aan de start kon komen en ondertussen al 3 marathons tot een goed einde kon brengen. Telkens weer sneller.

 “You don’t build a business. You build people and then people build the business.”

Deze quote vat voor mij zowat het verhaal van het ontstaan van Brightest samen. We zijnde start-upfase al wel even ontgroeid, maar het blijft zaak om mensen op de juiste manier in te schakelen, te betrekken, op te leiden en verantwoordelijkheid te geven. Mensen beter maken, zowel in hun job als ernaast, is een garantie op … evolutie. Dat die evolutie uiteindelijk tot succes groeit, heeft uiteraard ook te maken met de doelen de je samen stelt.

De lat bij Brightest mag hoog genoeg liggen, dat is nu eenmaal de aard van het beestje. En als die doelen hoog en helder genoeg zijn, dan gaan mensen zich daar ook op instellen. Als je ze dan ruimte geeft om fouten te maken en ondersteuning biedt waar nodig, ontstaat er onderweg een soort van magie. Het is die magie die er voor zorgt dat we als mens en als team telkens tot het uiterste kunnen gaan, en de beste versie van onszelf kunnen zijn.

Een kwalitatieve visie en product zijn van goudwaarde, maar de echte kwaliteit komt pas tot uiting door de mensen die de visie in de praktijk omzetten. Het succes van Brightest is dat van velen. Van iedere Brighter die elke dag zijn stinkende best doet, die de lat hoog genoeg legt en de beste versie van zichzelf is. Dat is voor ons kwaliteit.